Z najnowszego raportu agencji badawczej IMAS International „Żywność ekologiczna w Polsce 2018" wynika, że zdecydowana większość Polaków ma wykształcone wyobrażenie na temat BIO żywności, a 44% prawidłowo rozpoznaje zielony listek będący unijnym logo żywności ekologicznej.
|
|
Polacy mają wysoki poziom świadomości i wiedzy na temat ekożywności - większość konsumentów ma spontaniczne skojarzenia z takimi produktami, z których połowa odpowiada unijnej definicji BIO żywności. Najczęściej, ekożywność kojarzona jest z uprawami bez sztucznych nawozów oraz z odpowiednim chowem zwierząt (30%), brakiem sztucznych dodatków, takich jak konserwanty, aromaty, barwniki, chemia, antybiotyki (24%).
|
|
Z raportu wynika także, że cztery piąte dorosłych Polaków poszukuje informacji na temat BIO żywności, a głównym źródłem jest Internet (65%) oraz opinie znajomych lub rodziny (32%).
|
|
W jaki sposób najłatwiej rozpoznać żywność ekologiczną?
|
|
Katarzyna Łozińska-Wróbel, badacz prowadzący projekt Ekożywości w IMAS odpowiada: „Certyfikowana ekologiczna żywność opatrzona jest odpowiednim symbolem. Z naszego badania wynika, że blisko połowa Polaków prawidłowo rozpoznaje zielony listek będący unijnym logo żywności ekologicznej. Firmom posługującym się tym symbolem pozwala na szybką i łatwą identyfikację produktu ekologicznego. Biorąc pod uwagę mnogość obecnych na rynku oznaczeń, określeń czy certyfikatów związanych z żywnością tradycyjną, regionalną, naturalną, można uznać ten wynik za satysfakcjonujący".
|
|
W badaniu został przedstawiony również podział rynku na segmenty. Najlepiej zorientowani w temacie konsumenci należący do segmentu Ekoentuzjastów mówią tak „Żywność ekologiczna to taka, przy której nie stosuje się nawozów sztucznych, oprysków oraz pestycydów. Ma ona lepszy wpływ na zdrowie, ma też naturalny smak. Chętnie wybieram taką żywność, nawet jeśli z wyglądu jest mniej efektowna (mniejsze owoce, warzywa) i droższa".
|
|
|