Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) wspiera uprawę ekologiczną, propagując żywność produkowaną z ograniczeniem środków ochrony i nawozów. Widoczne jest to podczas konferencji i spotkać, których współorganizatorem lub patronem jest MRiRW. Tak było przypadku poznańskich Międzynarodowych Targów Wyrobów Spożywczych Polagra Food 2012 i Natura Food 2012.
Dr Anita Szczykutowicz omawiając działania Ministerstwa nawiązała do akcji „Żywność ekologiczna gwarancją dobrego smaku” , której twarzami są aktorka Magdalena Kumorek i sportowiec Artur Partyka. Podczas spotkania goście podkreślali wagę kampanii i zalety ekologicznego jedzenia, które pozwala zachować organizm w dobrej kondycji. Magdalena Kumorek zgodnie z zasadą, że jesteśmy tym co jemy, dwójkę swoich dzieci karmi właśnie produktami z gospodarstw z certyfikatem „eko”. Artur Partyka, jako sportowiec, zawsze przywiązywał dużą wagę do żywienia, świadom wpływu jakości odżywiania na szybkość regeneracji organizmu. Dobra, zdrowa żywność to więcej sił do treningu i normalnego funkcjonowania. Od kilku lat skoczek jest zwolennikiem żywności ekologicznej.
Ministerstwo rekomenduje ekoprodukty w kampanii promocyjnej do 15 grudnia 2012 roku. Przewidziane są publikacje prasowe i internetowe w formie filmów z gospodarstw ekologicznych, spotów reklamowych.
Liczba gospodarstw ekologicznych w Polsce zwiększyła się przez ostatnie 8 lat o 90%, w roku 2003 było ich 2286 by w 2011 liczba wzrosła do 23 449. Zwiększył się również areał przeznaczony pod uprawy ekologiczne, z 61 236 h do 605 520 h. To bardzo szybki wzrost, ale nadal tylko 4 % ze wszystkich gospodarstw w Polsce produkuje żywność, którą można nazwać ekologiczną. Według najnowszych badań TNS OBOP z września tego roku tylko 5 % Polaków kupuje produkty ekologiczne, zaś samo logo rolnictwa ekologicznego jest znane jedynie 11% społeczeństwa – podaje portal polagra-food.pl.
Za podażą produktów ekologicznych nie nadąża popyt, stąd zaangażowanie MRiRW w upowszechnianie wiedzy na temat wartości ekoproduktów. Akcja ta ma na celu także dotarcie z informacją, że gwarantem nabycia żywności uprawianej z ograniczeniem środków ochrony i nawozów jest euroliść na zielonym tle widniejący na opakowaniu.
Ministerstwo wspiera też rozwój rynków lokalnych. Powstało ich już ponad 300 dzięki funduszom z UE dla gmin do 50 000 mieszkańców. Nowe lokalne targowiska spełniają już wymogi fitosanitarne, a drogi dojazdowe i place są utwardzone. Dzięki istnieniu takich rynków skraca się droga produktu od rolnika do konsumenta.
Dofinansowanie akcji promującej żywność ekologiczną ma szansę wpłynąć na zmianę upodobań konsumentów i ich skłonność do kupowania produktów eko. Żywność ekologiczna to nie tylko w wielu wypadkach powrót do smaków dzieciństwa, ale przede wszystkim element zdrowego stylu życia i inwestycja w dobrą kondycję następnych pokoleń.