Plantatorzy i kucharze pokazują, jak zmienia się polska kuchnia. Jest nadal smaczna, ale coraz lżejsza. Współpraca została zainaugurowana w Berlinie na „najzdrowszych targach świata” (6-8 lutego 2019). Tak nazywana jest FruitLogistica - coroczne globalne spotkanie producentów owoców i warzyw. Inicjatorem kulinarnej promocji jest PolishBerryCooperative – największe w Europie zrzeszenie grup producentów borówki. Prezentacje wsparli znakomici kucharze, Michał Czekajło oraz Mikołaj Rey, finaliści TopChef i MasterChef.
Polska kuchnia dynamicznie się zmienia.Kulinaria stały się naszą atrakcją turystyczną. Kraków zostałniedawno Europejską Stolicą Kultury Gastronomicznej 2019. Otrzymał to wyróżnienie od Europejskiej Akademii Gastronomicznej jako pierwsze miasto w Europie.
- Kucharze szybko się uczą, poznają polskie produkty, często poznają ich producentów. Wtedynastępuje przełom. Zyskują świadomość produktu, smaku, lepiej czują technikę, metody obróbki. Wtedy kucharze we wspaniały sposób odchudzają kuchnię. W Polsce wszystko staje się lżejsze. Polska kuchnia idzie w tę stronę - mówi Mikołaj Rey, ekspert kulinarny, uczestnik pierwszej polskiej edycji MasterChef i zwycięzca specjalnej edycji MasterChef „Najlepsi”.
Współpraca kucharzy i producentów
- Młodzi kucharze wchodząc do zawodu przez lata bazowali tylko na zagranicznych przepisach i produktach. Mijał czas, zanim powrócili do tradycyjnych owoców i warzyw. Dziś się to zmienia. Idziemy naprawdę w dobrą stronę – potwierdza Michał Czekajło, współtwórca Food Think Tank, Szef Kuchni Browaru Stu Mostów z prestiżową Czapką przewodnika Gault&Millau, finalista TopChef, jeden z najbardziej nieszablonowych kucharzy młodego pokolenia.
- Kuchnia jest taka, jak się o niej mówi. Dlatego warto odejść od stereotypu, że kuchnięmamy ciężką, tradycyjną, tłustą, generalnie zdominowaną przez mięso. Pokazujemy, że polskie owoce są smaczne i że mogą być wykorzystywane w kuchni na wiele sposobów. Nasza kuchnia idzie w dobrym kierunku. Jest nadal smaczna, ale coraz lżejsza. Jako producenci, mamy tu ważną rolę do odegrania - mówi Dorota Zęgota, Prezes Podkarpackiej Grupy Producentów Borówki ELLIOT, członka PolishBerryCooperative.
Na całym świecie rośnie świadomość zdrowotnej roli owoców, w tym borówek. Globalna sprzedaż owoców jagodowych rośnie w tempie ponad 6% rocznie. W UE ten wzrost jest nawet wyższy i wynosi 8% rocznie. Globalnie sprzedaż owoców jagodowych uzyskuje już większe wartości niż jabłek. Polska jest znaczącym producentem owoców i warzyw, europejskim liderem w ich eksporcie. Borówka jest już drugim pod względem wartości eksportu polskim owocem. Jej popularność rośnie również w Polsce.
Borówki wizytówką zdrowej kuchni
- Furorę robi nasz borówkowy lunch – lekki i bardzo polski. Jogurt, frużelina z borówek, kruszonka z chleba żytniego. A w Berlinie kluski leniwe z borówkami. Danie, które przywołuje czasy dzieciństwa. Danie proste, tradycyjne i lżejsze poprzez dodanie owoców. Całość uzupełniły borówkowe lizaki, pomyślane jako smaczny prezent dla dzieci, których rodzice pojechali na targi - powiedziała Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członka PBC.
- Borówki są prawdziwą wizytówką Polski. Na całym świecie dobrze budują markę Polska Smakuje. Produkują je ludzie z pasją. Polska ma też dobry klimat, połączenie chłodnych nocy i bardzo ciepłych dni sprzyja uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości. Nadaje on polskim borówkom wyjątkowy smak. Czasem trudny do osiągnięcia na południu Europy. Zdaniem wielu, to najsmaczniejsze borówki na świecie – puentował Mikołaj Rey, kulinarny ekspert, potomek Mikołaja Reja - ojca literatury polskiej. Najbardziej znany kucharz wśród arystokratów i arystokrata wśród kucharzy. Urodzony we Francji, ale wielki „polski entuzjasta”.
- Borówki produkujemy w Polsce w delikatesowej jakości. Zbieramy je ręcznie i co najważniejsze - schładzamy w standardzie 30 minut. Tak szybko schłodzone dłużej zachowują smak i walory świeżo zebranych owoców – powiedział zgromadzonym gościom Mateusz Pilch, reprezentujący BerryGroup, członka PolishBerryCooperative.
Targi w Berlinie
Polscy producenci borówki, kolejny rok z rzędu, są w Berlinie najliczniejszą grupą narodową. Fruit Logistica to największe na świece targi branży owocowo-warzywnej. Odbywają się co roku na początku lutego. Umożliwiają spotkanie specjalistów zajmujących się produkcją i dystrybucją. Targi gromadzą importerów o globalnym zasięgu. Liczbę uczestników szacuje się w tym roku na 80 tys. osób z ponad 125 krajów.
Promocja na targach buduje wizerunek Polski jako producenta i jako partnera handlowego. Przypomnijmy, że smakiem polskich borówek cieszą się już konsumenci w 30 krajach na 4 kontynentach.