1 lipca obchodzimy Dzień Owoców i Dzień Polskiej Borówki. Z tej okazji plantatorzy zorganizowali degustacje owoców i ich przetworów. Królowały pierwsze tegoroczne borówki, czarne i czerwone porzeczki, konfitury i soki z jagody kamczackiej, aronii i mini-kiwi. Lody truskawkowe i malinowe. Symbolem święta stała się, rekomendowana w codziennej diecie, filiżanka polskich superowoców.
– Lipiec to czas największego bogactwa owoców i dobra data by kreować nawyk ich codziennej konsumpcji. To jedyny czas w roku, kiedy dostępne są wszystkie popularne gatunki jagodowe – obok borówek, truskawki, maliny, porzeczki czy jagoda kamczacka, w której produkcji też jesteśmy już światowym liderem. Gratuluję promocji produkcji tych fantastycznych owoców i przetwórstwa – mówi Andrzej Gorczyński, Dyrektor Mazowieckiego Oddziału Regionalnego ARiMR.
Dla zdrowia i dla urody!
– Polskie owoce to nasz skarb narodowy. Nasz klimat pozwala na uprawę fantastycznych owoców, które ze względu na barwę, są najzdrowsze na świecie. Im bardziej czerwone tym lepiej chronią nas przed niekorzystnym wpływem środowiska. Korzystajmy, jedzmy. Latem łatwo wprowadzić je do diety. Powinniśmy spożywać je codziennie – mówi dr hab. Dorota Konopacka, prof. IO - Dyrektor Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach.
Superowoce mają moc
– To są nasze źródła zdrowia, odporności i młodości. Borówkę, która jest fioletowa, bogata w antocyjany polecam łączyć z niebieskimi ekranami, których mamy wokół siebie tak dużo. Skojarzmy niebieski kolor owoców ze wzrokiem. Malina to powinno być nasze pierwsze skojarzenie z odpornością, długim zdrowiem i przeziębieniami, których możemy uniknąć. Zapamiętajmy: owoce, które tutaj dzisiaj widzimy to jest żywność funkcjonalna, która nam ratuje zdrowie – mówi Żaneta Geltz, redaktor naczelna Magazynów Hipoalergiczni i Happy Evolution, które to edukują w kwestiach pochodzenia chorób, sposobów leczenia oraz zrównoważonego rozwoju.
– Borówka wysoka, uprawiana w Polsce, jest eksportowana do ponad 30 krajów na 4 kontynentach. Od lat ponad 80% jej produkcji trafia na eksport i to właśnie jako Polish Super Fruits. Cieszy nas moda na borówkę w Polsce. To część większego trendu preferowania krajowej żywności, która jest bardzo dobrej jakości i świeża. Korzystamy z sezonowości i z tego co wyprodukowane lokalnie – mówi Dominika Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
– Polskie superowoce możemy jeść od maja do października. Od majowych truskawek, po jesienne odmiany malin. Pół roku to jest czas, w którym można skutecznie budować nawyk codziennej konsumpcji. Zachęcamy do zjedzenia filiżanki codziennie. Mówimy o jagodowej sztafecie, tak by ta oferta przełożyła się na ich codzienną konsumpcję. Cieszy nas też odkrycie potencjału tego święta – mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Dzień Polskiej Borówki
– Bardzo się cieszymy, że mogliśmy otworzyć sezon 2019. Krzyś to urodzony gospodarz, za parę lat będzie dumny. Dziś to dla nas duże przeżycie. Oboje z mężem pochodzimy z gospodarstw przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Poznaliśmy się w Warszawie na studiach na SGGW. Mąż odbywał praktyki w Instytucie Ogrodnictwa w Skierniewicach. Pracując na polach borówki zachwycił się jej smakiem i stwierdził, że założy własną plantacje. Tak zaczęła się nasza fascynacja borówką – mówi Agnieszka Kramarz, mama Krzysia, który otworzył borówkowy sezon 2019.
Bo jak nie my to kto?
– Polska jest dumna, Polak potrafi, jesteśmy czołowymi producentami owoców jagodowych. W tym roku borówka i 6 innych gatunków pokazały się razem. To też jest budujące. To wszystko owoce znakomite pod kątem zdrowia i długowieczności. Trzeba je promować w formie świeżej i przetworzonej – mówi doc. dr hab. Stanisław Pluta, prof. Instytutu Ogrodnictwa.
– Superowoce zawierają mnóstwo antyoksydantów i powinniśmy jeść codziennie szklankę takich owoców dla własnego zdrowia. Również przetworzone mogą pozostać bogatym źródłem przeciwutleniaczy, o ile zostaną one utrwalone we właściwy sposób, o czym świadczy zachowana charakterystyczna czerwona, fioletowa lub ciemno-rubinowa barwa – mówi Małgorzata Jaszyk z Nutracevit, producent soku BIOHASKAP® Vitality, za który Polacy otrzymali nagrodę Best New Product Award BIOFACH 2019 w Norymberdze, na największych na świecie targach produktów ekologicznych.