Import do Rosji stale wzrasta. Po rozpadzie Związku Radzieckiego, najpilniejszą kwestią stało się pokrycie zapotrzebowania na podstawowe artykuły. Od tego czasu jednak siła nabywcza rośnie, zwiększa się liczba zapytań ofertowych z największych miast (Moskwa 13 mln mieszkańców, Petersburg 6,5 mln) oraz z innych 11 liczących ponad 1 mln mieszkańców, a także zmienia struktura zakupów.
W Federacji Rosyjskiej prowadzona jest produkcja w ponad 35 tys. przedsiębiorstw na wzór dawnych kołchozów na wielu tysiącach hektarów. Podczas prywatyzacji rozpoczętej w 2000 roku, prawie 8 tys. ha zostało kupionych przez prywatnych przedsiębiorców.
Dla przykładu w firmie Matveeskoye 7500 ha przeznaczono na chów bydła mlecznego, 11 ha zajmują szklarnie z produkcją pomidorów, ogórków, oberżyn. Pomidory uprawiane są jak w Europie Północnej i na podobnym poziomie technologicznym. Wydajność wynosi 32 kg z mkw, a ogórków 43 kg z mkw.
Państwo rosyjskie zachęca do zwiększenia produkcji, ale nie przekłada się to na korzyści materialne, pomoc i subwencje.
Dużym powodzeniem tradycyjnie cieszą się ziemniaki, kapusta, marchew, cebula i buraki. Według Eurostatu są one sprowadzane z Unii Europejskiej, aby zaspokoić krajowe potrzeby. Import owoców i warzyw do Rosji ma kluczowe znaczenie dla zaopatrzenia. Sprowadzane są one z Ukrainy, Turcji i Polski oraz Holandii, Włoch i Izraela. Dwa główne problemy importerów rosyjskich to pozyskiwanie towarów i logistyka. Stawki celne i wymagania fitosanitarne spowalniają napływ owoców i warzyw. Procedury są często torem przeszkód nie do przebycia.
W Rosji mówi się o dwóch szybkościach, a klasa średnia praktycznie nie istnieje. Najbardziej zamożni mieszkańcy zamieszkują duże miasta powyżej miliona i tam siła nabywcza konsumentów jest naprawdę duża. W mniejszych jest znacznie gorzej, a mieszkańcy szukaj tanich produktów. W związku z tym przedsiębiorstwa importujące owoce i warzywa operują na dwóch płaszczyznach: sprowadzić towary w dużych ilościach i zaspokoić różnorodne potrzeby, pokrywając siecią sprzedaży całe terytorium kraju.
W ostatnich latach widoczna jest zmiana upodobań konsumentów owoców i warzyw. Zwiększa się grupa majętnych klientów, np. w Moskwie liczącej około 1 mln gospodarstw domowych w ogóle i 300 tys. o dochodach ponad 10 000 euro/miesiąc. Azbuka Vuksa zaopatruje właśnie tych konsumentów w 22 supermarketach w Moskwie i Petersburgu. Są otwarte w całodobowo i we wszystkie dni tygodnia. Owoce i warzywa sprzedawane tam cechuje najwyższa jakość i urozmaicony asortyment (170 rodzajów warzyw i 240 owoców w tym eko i świeże gotowe do spożycia).
Notuje się zwiększenie eksportu do Rosji: cebuli, marchwi i kapusty, ale wzrasta spożycie pomidorów i ogórków.
Źródło: Reussirfl, 2011, Bienvenue aux fruits et legumes